1. Mijn rol als leerling- of intern begeleider in het arrangementsdenken
Tijdens deze sessie wordt besproken wat het arrangementsdenken betekent voor de rol van de leerling of intern begeleider. Er wordt een good practice van een samenwerkingsverband in het PO gepresenteerd. Vervolgens gaan wij met u in dialoog over de betekenis van het arrangementsdenken voor uw school.
Tineke Janssen-de Valk, onderwijsadviseur, Fontys Hogescholen.
Drs. José Wichers-Bots, projectleider Passend Onderwijs, Fontys Hogescholen.
2. Leer-Kracht: Preventie en aanpak van gedragsproblemen in het basisonderwijs
Gedragsvraagstukken in het onderwijs vormen een belangrijk thema als we kijken naar de professionaliseringsbehoeften van leerkrachten in het basisonderwijs. De aandacht hiervoor bij de implementatie van Passend onderwijs is uiterst beperkt. Wel zien we tal van methodieken, rijp en groen, die over het onderwijsveld worden uitgestrooid. In deze deelsessie staan we stil bij het programma Leer-Kracht dat met subsidie van Kinderpostzegels wordt uitgevoerd in een zestal samenwerkingsverbanden primair onderwijs met het doel een directe bijdrage te leveren aan de praktische ondersteuning van leerkrachten.
In de deelsessie laten we allereerst enkele videobeelden zien en besteden we daarna aandacht aan de resultaten van ons onderzoek naar Passend onderwijs en de ondersteuningsbehoeften van leerkrachten in het primair onderwijs. Vervolgens bespreken we de aanpak van het programma Leer-Kracht en vitale bouwstenen daarin. Zo behandelen we onder meer het vormgeven van de directe ondersteuning voor leerkachten, het opzetten en uitvoeren van leerkrachtkringen rond gedragsvraagstukken, de ontwikkeling van een App, de samenwerking met ouders. In de sessie worden de deelnemers actief betrokken. Het gaat om een programma dat vanuit het samenwerkingsverband samen met en door de leerkrachten zelf wordt vormgegeven. Geen hoogglans folders en fancy methodieken; centraal staat het organiseren en benutten van de deskundigheid van leerkrachten en andere professionals in en om het onderwijs.
Prof.drs. Dolf van Veen, Hogeschool Windesheim en Nederlands Centrum Onderwijs en Jeugdzorg (NCOJ).
3. Gedragsaudit
>> Deze deelsessie is wegens omstandigheden komen te vervallen <<
Op basis van het boek Groepsplan Gedrag van Kees van Overveld (Pica, 2012) kan de school zich laten doorlichten op aspecten als: pedagogisch klimaat, omgaan met ordeproblemen, interventies individuele leerlingen, pesten, schoolregels, belonen en straffen binnen de school en pedagogische handelingsbekwaamheid van leraren.
De audit kan op maat verzorgd worden, zodat deze afgestemd is op de specifieke wensen van de betreffende school.
Tijdens de audit kunnen groepsbezoeken plaatsvinden, kunnen er gesprekken georganiseerd worden met ouders, leerlingen, directie, interne begeleider en (een deel van) het schoolteam. Tevens kunnen er, op verzoek van de school, documenten geanalyseerd worden.
De audit wordt afgerond met een aantal concrete adviezen, waarbij visie van de school en draagvlak binnen het schoolteam leidend zijn.
Drs. Peter de Vries, orthopedagoog/coördinator contractactiviteiten/schoolbegeleider, Seminarium voor Orthopedagogiek, Hogeschool Utrecht.
Dr. Kees van Overveld, hogeschoolhoofddocent Seminarium voor Orthopedagogiek.
4. Handelingsgericht omgaan met gedragsproblemen in het speciaal basisonderwijs: een 'blended' trainingsprogramma
>> Deze deelsessie is wegens omstandigheden komen te vervallen <<
Deze deelsessie draait om een zevenjarige leerling die wegens gedragsproblemen een crisisplaatsing heeft gekregen op een school voor speciaal basisonderwijs. De deelnemers verplaatsen zich in de positie van de groepsleraar die deze leerling begeleidt. Daarbij zoeken ze een antwoord op de vraag: hoe kan deze leerkracht in deze school, in deze groep zo goed mogelijk antwoord geven op de onderwijsbehoeften van deze leerling? Met behulp van filmopnamen, gesprekken met de leerling en andere betrokkenen, toetsresultaten en overige rapportages over het functioneren van de leerling, wordt gekeken welke aanpak deze leerling nodig heeft. Tevens wordt gekeken hoe deze aanpak geïntegreerd kan worden in de al bestaande groepsplannen. Daarbij dienen keuzes gemaakt te worden en creatieve oplossingen bedacht te worden. Onder leiding van een coach wordt aandacht besteed aan de verschillende ideeën, persoonlijke accenten en meningen van de cursisten. Er wordt ruim aandacht besteed aan de transfer van de inzichten die in deze casus opgedaan worden naar de eigen praktijksituatie: hoe kan de deelnemer op de eigen school zo goed mogelijk tegemoetkomen aan de extra onderwijsbehoeften van een (of meerdere) leerlingen met forse sociale en/of emotionele problemen? Waar liggen eigen mogelijkheden en grenzen? Wat betekent dit voor de individuele professionele ontwikkeling van de deelnemer en diens collega's, en voor de team- en schoolontwikkeling?
Drs. Bertine de Vroedt, docent, Fontys OSO.
Drs. Anita Emans, docent, Windesheim OSO.
5.De sociale en emotionele competentieontwikkeling handelingsgericht begeleiden: een 'blended' trainingsprogramma voor het regulier basisonderwijs
In deze deelsessie staat de vraag centraal: Hoe geef je vorm aan passend onderwijs op het domein van de sociale en emotionele competentieontwikkeling? We tonen delen uit het trainingsprogramma en cirkelen rond de vraag: “Wat zou jij doen?”
Veel scholen werken al min of meer handelingsgericht en volgen de stappen uit de 1-zorgroute, bijvoorbeeld op het gebied van rekenen, spelling en lezen. Een handelingsgerichte aanpak op het gebied van de sociale- en de emotionele competentieontwikkeling is dan een volgende, logische stap: hoe ga je om met verschillen tussen leerlingen op gedragsgebied en in hun welbevinden? De invulling van het handelingsgericht werken op dat terrein is net even wat gecompliceerder...
Met behulp van een digitaal trainingsprogramma kunnen schoolteams (of bij voorbeeld intern begeleiders in een samenwerkingsverband) hierin getraind worden. De cursisten staan in de schoenen van juf Josta, leerkracht van groep 4 op een reguliere basisschool. Zij moeten met realistisch materiaal (veel video-opnamen uit een bestaande situatie, groeps- en individuele overzichten en andere achtergrondinformatie) keuzes maken hoe zo goed mogelijk met de onderlinge verschillen omgegaan kan worden. Telkens wordt gevraagd; “Wat zou jij doen?”
De gemaakte keuzes worden vervolgens onder leiding van een coach besproken, alternatieven worden verkend en bediscussieerd wordt hoe een dergelijke werkwijze in de eigen praktijksituatie gerealiseerd kan worden.
Drs. Erik van Meersbergen, orthopedagoog, docent, domeincoördinator Gedrag/M SEN gedragsspecialist, Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (OSO), Fontys Hogescholen.
Dr. Jos Louwe, hoofddocent, Seminarium voor Orthopedagogiek, Hogeschool Utrecht.
6.Samenwerking onderwijs en zorg: de valkuilen, en hoe het wel lukt.
Eén kind, één plan – het is niet voor niets al bijna een cliché geworden: iedereen is het wel eens over de wenselijkheid daarvan. Veel aandacht gaat naar de inhoudelijke afstemming tussen de verschillende partners in het netwerk van onderwijs en zorg rond een kind dat extra zorg nodig heeft. Onderbelicht blijft echter vaak de manier waarop de samenwerking is ingericht. Uit netwerktheorieën weten we veel over wat werkt, en wat niet. Wat voorwaarden zijn, en wat risico’s. In deze deelsessie lopen we, mede aan de hand van praktijkvoorbeelden van de deelnemers, de valkuilen en de succesfactoren na van de samenwerking. Na afloop hebt u concrete ideeën over hoe uw samenwerkingsrelaties effectiever kunnen worden.
Wander van Es, senior adviseur/onderzoeker, Sardes.